Про Соборування або Єлеопомазання і як до нього підготуватися?

Таїнство Соборування – це священнодійство подароване Богом для полегшення страждань саме важкохворих людей. Однак, сучасна практика нашої Церкви допускає до участі один раз у році й людей без явних фізичних проблем, при цьому маючи на увазі їх потребу в уздоровленні не тільки тіла, але й душі. Зазвичай, такий чин відправляється для більшої кількості людей у час Великого посту.

Таїнство Соборування – це таїнство Церкви, в якому священик при помазуванні хворому певних частин тіла, закликає на нього благодать Божу, яка зцілює тілесні та душевні хвороби. Назву «Єлеопомазання» таїнство отримало від того, що під час нього священнослужителі освячують особливий єлей (масло), яким помазують людину. А «Соборуванням» – від того, що за древньою традицію це таїнство повинен звершувати собор священиків, зазвичай сім. При потребі – менше. Історія цього таїнства надзвичайно древня та сягає ще часу святих апостолів, які отримавши від Спасителя владу лікувати різні хвороби прощали людям гріхи, помазували єлеєм та зцілювали їх словами молитви (Мк.6:13, Як.5:14-15).

Під час звершення Таїнства священики молитвою освячують єлей, читають особливий канон, а потім під час  богослужіння, яке складається з семиразового читання Апостола та Євангелія, помазують члени тіла хворого: чоло, щоки, руки (іноді уста, вуха, ніздрі, груди, ноги). По закінченні прочитання останнього Євангелія, священик покладає саму книгу на голову хворих і молиться про прощення та відпущення йому/їм всіх гріхів.

Речовиною Таїнства повинна бути саме освячена чиста оливкова олія, і лише в крайніх випадках – соняшникова чи яка інша.

За вченням Церкви, основною причиною наших фізичних немочей є хвороби душі, викликані нашою гріховністю – загальнолюдською чи особистою. Святе Писання часто пов’язує тілесне зцілення людини з її покаянням і направленням життя. Однак, варто зауважити, що такий зв’язок не є безумовний. Не в кожному випадку хвороби людини причиною є її гріховність (Див. Мк.2:3,5 і пор. Ін.9:3). Іноді, хвороби даються людині як надоумлення, застереження, чи як особливе випробовування. Просякнуті цією думкою також і Таїнства Церковні. Євхаристія, Покаяння, Соборування та інші несуть в собі ідею повного душевно-тілесного зцілення через їх прийняття, через позбавлення людини гріха цим досягається і позбавлення чималої кількості хвороб, іноді найбільш страшних і смертельних. Святе таїнство Соборування – це таїнство духовного зцілення, що досягається звершенням певної зовнішньої форми, закликанням Святого Духу.

Чимало людей помилково сприймають це богослужіння як заміну повноцінному медичному лікуванню. Варто спростувати такі думки. Господь не лише встановив Церковні таїнства, але й благословив і щодня благословляє руки лікарів і всіх медичних працівників. Церква не протиставляє себе лікарні, але наголошує, що опікується зовсім іншою сферою – духовною, метафізичною. Наші тіла Господь доручає лікарям, а душі – священикам. Той, хто свідомо відмовляється від професійного лікування, надаючи перевагу молитвам, – грішить. Соборування не лікує людину від хвороби, та навіть не є доповненням медицини. Це Таїнство вводить хворого в Любов, Світло та Життя Христове. Мета таїнства Соборування – зробити людину свідком Христа в її стражданнях, а якщо буде Богу угодно, то полегшити її страждання чи підбадьорити її в них.

За своїм богословським змістом таїнство Соборування більше схоже на таїнство Покаяння (Сповідь), ніж на інше таїнство, дуже схоже по формі – Миропомазання. Саме тому, в ідеалі, вони повинні супроводжувати одне одного. Але якщо в Сповіді віруючий має можливість покаятися, висловити жаль та проговорити вголос про свої гріхи, то під час Соборування людину торкається благодать Божа зцілюючи всі гріхи – в т.ч. неусвідомлені чи забуті гріхи. Безумовно, це не стосується тих гріхів, які людина свідомо приховала в сповіді священику, мала можливість сказати, але не сказала.

Єлей (чи слов. масло) символізує милість Божу. Пшениця, яка теж використовується тут, знаменує оновлення життя фізичного та духовного й надію на майбутнє воскресіння. Про вино, змішане з єлеєм, читаємо в першій Євангелії таїнства – про доброго самарянина (Лк.10:30-35).

 

За матеріалом   http://hram-rativci.church.ua

(Переглядів 49)
Поділитись:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

sixteen − thirteen =

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.